Algorytm Steam

Algorytm Steam

Algorytm Steam

Artykuł uaktualniony 4 miesiące

Algorytm Steam został znacznie zmieniony w 2015 roku. Powodem tego zdarzenia był wysyp gier niezależnych, czyli stworzonych przez mały zespół, bądź jedną osobę, niegwarantujący żadnego wsparcia dla nabywcy przez wydawcę gier.

Dlaczego powstał Algorytm Steam?

Problemem, z jakim spotkała się platforma to zaśmiecenie jej przez bezsensowne pozycje, które nie dodają żadnej wartości graczom, zniechęcają klientów do korzystania z aplikacji, oraz są źródłem zdenerwowania, oraz zniecierpliwienia graczy. Ilość gier, jaka w tamtym czasie została wypuszczona, sprawiała, że blokowały one dostęp do tych pozycji, które są naprawdę interesujące. Dodatkowo większość z nich były po prostu oszustwem, mającym na celu wyciąganie pieniędzy oo użytkowników Steam.

Twórcy takich pozycji korzystali z elementów, jakie są dostępne w programach do projektowania gier jak Unity 3d, Unreal Engine i inne, oraz bez żadnych zmian sprzedawali je jako gra na Steam.

Oczywiście korzystanie z takich komponentów nie jest rzeczą niewłaściwą, o ile są one traktowane wyłącznie jako podstawę, fundament, engine, którą możemy zmienić wedle naszego uznania tak, aby pasowała do naszego pomysłu na Grę.  W przypadku oszustów pozwalali sobie na sprzedawanie takich podstaw za wyższe ceny bądź sprzedawanie elementów, które wcześniej były darmowe.

Dlaczego powstał Algorytm Steam?
Dlaczego powstał Algorytm Steam?

Inne przyczyny wprowadzenia zmian w algorytmie oceny Gry w Steam

Kolejnym problemem były gry, które były wydawane za absurdalne ceny, które kompletnie nie miały odwzorowania w treści. Przykładem jest gra „Strike Mole”, proste uderzanie kreta, który wyłania się z jam przed nami. Grę próbowano sprzedać za 200 dolarów na Steamie. Wiemy oczywiście, że mało kto da się nabrać na taką nieuczciwość. Nie mniej prawdopodobieństwo oszustwa wzrasta, gdy gra może wyglądać na materiałach promocyjnych, przedstawionych przez wydawcę, no coś godnego uwagi i coś wartościowego. Co okazuje się oszustwem, gdy grę włączamy, to widzimy, że to, co było prezentowane w sklepie Steam, ma się nijak do rzeczywistości.

Ostatnim problem, z jakim wtedy Steam musiał się zmierzyć, jest kwestia gier, które kosztowały około jednego dolara, a już po jednej minucie gry dawały graczom po 100 osiągnięć na raz. Dodatkowo dodawały też opcję wymiany kart zdobytych w grze, nawet na prawdziwe pieniądze co doprowadzało do całkowitego załamania rynku wymiany trofeów.

Profile Steam

Niektóre z osób, które mają profile na społeczności Steam, bardzo dbają o wygląd swojego profilu. Zbierają na nim osiągnięcia, które lubią odpowiednio prezentować przed innymi graczami, dlatego dostanie nagle dużej ilości osiągnięć, które nie mają żadnej wartości zaburza przyjemność, ze zdobywania tychże trofeów. Dla Steam i dla uczciwych użytkowników grywalizacja i odznaki w grach zdobywane są bardzo często esencją i głównym celem dla graczy.

Steam po wielu skargach użytkowników podjął drastyczne kroki, aby powstrzymać takie aplikacje od pojawiania się na ich stronach.

Algorytm oceny Gier Steam

Stąd wziął się algorytm Steam. Jego zadanie to powstrzymanie w wyszukiwaniach użytkowników jak największej ilości aplikacji, które zostaną ocenione jako potencjalne oszustwo.

Stworzone zostało pięć parametrów. Osiągnięcie przez grę wysokich wyników umożliwia uzyskanie większej popularności, a co za tym idzie zwiększenie rentowności Gry.

Pierwszy parametr algorytmu Steam: lista życzeń Steam

Pierwsza z nich działa już nawet przed wydaniem aplikacji – gra przed wyjściem jest dodana do Steam jako zapowiedź. Strona zawiera wtedy jej opis oraz nagrania z pokazowych materiałów. Dzięki temu użytkownicy, przeglądając ofertę aplikacji, mogą przez swoje zainteresowanie oddać swoje wirtualne głosy na tę, a nie na inną grę.

Lista życzeń Steam

Steam w takim przypadku umożliwia dodanie takiej pozycji do listy życzeń.  Jeśli gra osiągnie 5 000 takich dodań, jest umieszczona na specjalnej liście, popularne, nadchodzące. Dzięki temu już wcześniej deweloperzy są w stanie zareklamować swoją grę i uzyskać informację zwrotną z rynku na temat potencjalnego zainteresowania. Przełoży się to na większą ilość sprzedaży na początku. Próg dodania na listę jest niesamowicie wysoki co skutecznie blokuje dostęp oszustom.

Drugi parametr algorytmu Steam: Opinie

Gdy gra zostanie wydana, podstawową funkcją, która pomaga grze w zwiększeniu swoich zysków to uzyskiwanie opinii stworzonych przez graczy. Steam wprowadził opcję, która po uzyskaniu przez aplikację dziesięciu opinii dodaje do gry podsumowanie takie jak:

  • pozytywne opinie,
  • mieszane,
  • negatywne,
  • w większości pozytywne,
  • przytłaczająco pozytywne
  • i tak dalej.

Pozwala to klientom na szybką ocenę i wybór oraz zwrócenie swojej uwagi na najlepiej oceniane aplikacje. Wydawać się może, że dziesięć opinii to niesamowicie mało. W przypadku Steam to wystarczy. Wyróżnienie gry w ten sposób pozytywnych opinii przyspiesza pozyskiwanie kolejnych pozytywnych opinii, jeśli oczywiście gra spełnia oczekiwania kupujących ją graczy. Inaczej to ma miejsce w przypadku gier o negatywnej ocenie. Dzięki temu odsiewane są gry, które nie spełniają oczekiwań, bądź po prostu są oszustwem.

Trzeci parametr algorytmu Steam: Karty i osiągnięcia

Następny parametr jest związany z osiągnięciami oraz kartami, które są dostępne w aplikacji. Pomimo tego, że w grze deweloperzy dodali karty oraz osiągnięcia to pojawiają się one na profilu klienta tylko wtedy, kiedy gra osiągnie wysoki poziom sprzedaży i opinii. Dzięki temu nie pojawiają się już przypadki, gdy zdobycz gracza nie ma żadnej wartości.

Karty i osiągnięcia algorytm Steam
Karty i osiągnięcia

Czwarty parametr algorytmu Steam: Czas spędzony na graniu

Kolejnym parametrem, jaki wpływa na widoczność gier, w Steam jest czas gry klienta. Jest ona istotna z tego względu, że kiedy gra sprawia, że jesteśmy chętni spędzić w niej dużą ilość czasu, to zapewne ktoś inny również byłby chętny spędzić podobną ilość. Steam dzięki temu parametrowi, wie że gra jest ciekawa i wciągająca co za tym idzie, jest warta polecenia.

Długi czas gry powoduje, że wyświetlane są one na pierwszych pozycjach w widżetach sortujących. Aplikacje, które ten parametr mają niski w porównaniu do im podobnych, nigdy nie trafi na wysokie miejsca w listach wynikowych gadżetów. Dodatkowo od 2015 roku na platformie działa funkcja, że przy spełnieniu odpowiednich warunków, gra może być zwrócona, a płatność za nią zostanie cofnięta.

Czas spędzony na graniu algorytm Steam
Czas spędzony na graniu

Piąty parametr algorytmu Steam: Promocja

Ostatnim czynnikiem, jaki został wprowadzony to możliwość promowania na stronie głównej Steam bądź na oknach, które otwierają się razem z aplikacją.

Oczywiście udaje się to tylko grom, które osiągnęły ogromny sukces – mają niesamowitą ilość sprzedaży oraz w większości pozytywne opinie.

Ta forma promocji dotyczy tylko małego procentu gier, które są najbardziej cenione i dochodowe na platformie Steam.

Do wyjątków, które pojawiają się jako promowane gry, na przykład już zapomniane przez społeczność gry, które próbują ponownie zdobyć rozgłos przez zniżki lub ciekawe dodatki.

Kto stracił na wprowadzeniu algorytmu Steam?

Algorytm Steam skutecznie blokuje te gry, które stanowiły problem w 2015 roku, jednakże wraz z jego wprowadzeniem pojawiły się również negatywne skutki.

Platforma Steam jest znana z tego, że jest jedną z najbardziej dostępnych dla deweloperów małych gier. Sprzedaż aplikacji przez nią jest stosunkowo prosta w porównaniu do innych tego typu organizacji. Jednak poprzez wprowadzenie algorytmu przebicie się gier, które są mniej znane, stało się bardzo trudne, w wielu przypadkach wręcz niemożliwe.

Najbardziej poszkodowane stały się następujące organizacje oraz osoby:

Studia gier opierające swoje zarobki na sprzedaży gier, które są mniej kosztowne w produkcji, powstają o wiele szybciej i opierają się na wielu częściach. Poprzez krótki czas promocji, gry nie dostają tak zwanego headstartu na platformie, przez co przez długi czas mogą być niezauważalne. Promocja gier na Steam staje się dla nich całkowicie nieopłacalna, przez co cała kampania reklamowa zostaje przeniesiona do innych kanałów marketingowych.

Deweloperzy pracujący w małym zespole. Osoby takie bardzo często tworzą różne pozycje wynikające tylko i wyłącznie z pasji. Mogą to być bardzo wartościowe propozycje, jednakże często różnią się one znacznie od dotychczasowych aplikacji, jakie były wybierane przez graczy. Dlatego właśnie często takie gry mają kłopoty z przebiciem się.

Osoby pracujące samodzielnie bądź dopiero rozpoczynające swoją pracę z tworzeniem gier. Takie projekty bardzo często stają się genialnymi grami, które zapisują się w pamięci osób, które ją wybiorą.

Proponowane modele dla mniejszych organizacji tworzących gry

Proponowane modele.:

  • Wypuszczenie gry na Steam na długi czas przed ukończeniem tworzenia jej lub nawet przed rozpoczęciem produkcji. Dzięki temu możemy zebrać duży fanbase jeszcze przed wydaniem gry. W pierwszym przypadku, jeśli zdecydujemy się na “stworzenie gry” na Steam jeszcze przed rozpoczęciem prac nad nią możemy w łatwy sposób określić, ile ludzi wstępnie będzie zainteresowana grą. Jeśli będzie to mała ilość, można nie marnować pieniędzy na tworzenie aplikacji. Istnieje też możliwość zaczęcia pracy nad grą, dopiero gdy ludzie zaczną dodawać ją do swoich list.
  • Wypuszczanie gry w częściach. W niedawnym czasie powstała gra Poppy Playtime chapter 1, gra została bardzo dobrze przyjęta, dzięki czemu deweloperzy mogą poświęcić większy budżet na chapter 2. Taki sposób promocji wiąże się także z ryzykiem, ponieważ przez długi czas oczekiwania na kolejne części gracze mogą się zniechęcić i kolejne części kupią tylko fanii serii. Jeśli developerzy zdecydują się wtedy porzucić grę, może to być źle odebrane przez fanów. Mimo to gry wydawane w taki sposób kosztują więcej, ponieważ kupno przykładowo 5 części gry (po cenie większej niż 1/5 standardowej gry) generuje większe zyski.
  • Wypuszczenie gry w early access i wysłanie jej np. znanym youtuberom, dzięki czemu więcej ludzi doda grę do listy życzeń i gra zostanie szybciej wyeksponowana na rynku.

Podsumowanie

Po sytuacji, jaka miała miejsce w 2015 roku, zespół Steam rozwiązał problem poprzez stworzenie algorytmu mającego za zadanie oczyszczenia z gier niemających żadnej wartości dla klientów platformy.

Algorytm idealnie spełnił swoje zadanie, jednakże zablokował rozwój mniejszym twórcom oraz aplikacjom, które miały krótki czas rozwoju oraz mniejsze fundusze na kampanie reklamowe.

Mimo to Steam w tej chwili jest jedną z najbardziej dostępnych oraz najbardziej znanych platform dla małych twórców.

Współautorzy: Rupiński Marcin, Budych Julia

Redakcja: Marcin Kordowski

Marcin Kordowski
Marcin Kordowski
17 lat doświadczenie w Digital Marketing i SEO, wykładowca PW, trener, bloger i praktyk. Projekty w ponad 30 krajach, specjalizuje się w branży finansowej, medycznej i e-commerce.

1 Comment

  1. westom pisze:

    dobre, nie pomyśałbym że tak dziła steam, dzięki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.