8 kluczowych zasad projektowania aplikacji mobilnych

Jeden obraz, jedno zadanie

Ograniczamy ilość akcji jakie ma wykonać nasz użytkownik do tej jednej wynikającej z intencji , potrzeby naszego użytkownika.

Wynika z tego to, że dla każdego projektowanego widoku przygotowujemy maksymalnie jedną akcję do wykonania. Dobrym założeniem jest jeśli planując rozkład elementów w widoku założymy to, że naszym odbiorcą jest niecierpliwa, spiesząca się w danym momencie osoba, która nie ma czasu zastanawiać się nad tym jak ma zrealizować swoją potrzebę.

Dobrym przykładem są aplikacje firm Taksówkowych lub Ubera gdzie automatycznie dobierane są parametry położenia i jedynym krokiem wymaganym do złożenia zamówienia jest kliknięcie w wybraną ikonę taksówki. Wykluczone w tym przykładzie są dodatkowe kroki, które są potrzebne do podawania lokalizacji danych itp.

Niewidoczny interfejs użytkownika

Skupiamy się na treści nie na dodatkowych elementach interfejsu.

Warto skupiać się na treściach nie na elementach, które mogą zaburzać odbiór tychże treści, Jeśli uwaga naszego użytkownika skupi się na zawartości i przekazie treści zawartych w naszej aplikacji mobilnej poziom zadowolenia użytkownikami będzie tylko zależał od jakości treści.

Warto wzorować się na aplikacjach mobilnych przygotowanych dla map. Google maps czy mapy dostępne w Iphone ograniczają się do pokazania niezbędnych elementów.

Podkreśl kolorem istotne informacje

Zwiększenie kontrastu pomiędzy danymi w odcieniach szarości eksponuje elementy wyróżnione kolorem.

Warto świadomie zacząć używać odcieni szarości lub białego koloru do budowania tła dla kluczowych informacji, sygnałów.

Kłuci się to z wieloma zasadami promowanymi przez designerów lecz z punktu widzenia optymalizacji przekazu i optymalizacji konwersji jest to bardzo skuteczny zabieg. Zasada ta dotyczy wszystkich układów gdzie kolory przyciągające uwagę mają w tle kolory delikatne i nienarzucające się.

Nawigacja w najprostszej formie

Im bardziej oczywista jest nawigacja tym lepiej

Projektując aplikacje warto skupić się na dostarczeniu jak najprostszej i jednocześnie użytecznej, dostępnej dla użytkownika nawigacji. Nawigacja powinna zajmować relatywni mało miejsca i jednocześnie nie tracić swoich walorów użyteczności. Zasada ta jest trudna do wdrożenia w przypadku niewielkiej przestrzeni do dyspozycji i jednocześnie stosowaniu wyżej wymienionych zasad.

Rekomenduję Tab bars i navigation bars jako najwydajniejsze i optymalne rozwiązania. Zaletą jest to, że znakomicie prezentują najważniejsze elementy menu i ułatwiają prostą nawigację po aplikacji.

Aplikacje obsługiwane jedną ręką

Dostosuj swoją aplikację do większych wymiarów telefonów

Na poniższym zdjęciu widać trzy różne sposoby trzymania telefonu, osoba praworęczna

Steven Hoober

85% użytkowników smartfonów używa jednej ręki do starowania aplikacjami. Powinniśmy w trakcie planowania aplikacji brać pod uwagę ten fakt. Elementy aplikacji winny uwzględniać zakres zasięgu palców przy rozmieszczaniu kluczowych elementów nawigacyjnych.

Szybkość działania aplikacji

Im szybciej tym lepiej!

Szybkość działania aplikacji jest kluczowym elementem wpływającym na pozytywne odczucia użytkowników. Nawet jeśli nasza aplikacja wymaga dłuższego czasu na pewne akcje warto pomyśleć o aktywnych elementach graficznych, które będą wizualizowały postęp. Jeśli mamy zdarzenia, które mogą działać w tle ukryjmy ich działanie.Dobrym przykładem będzie aplikacja mobilna Linkedin, w której w widoku moja sieć dogrywa listę przed przewinięciem w dół, ale dogrywa jedynie najbliższe elementy listy. Efektem taki że jedynie przy bardzo szybkim przewijaniu listy występuje widoczny efekt opóźnienia i doładowywania treści.

Ostrożnie z notyfikacjami

Nadgorliwość i nachalność nie popłaca

Używanie notyfikacji wymaga taktu i cierpliwości. Jeśli przesadzimy z ilością komunikatów efekt może być negatywny. Na podstawie danych z Appiterate Surwey widać, że nękające powiadomienia są jednym z głównych przyczyn odinstalowania aplikacji.

Zasoby potrzebne dla aplikacji

Im mniej muszę zużyć zasobów tym lepiej!

Ostatnim elementem, na który chciałbym zwrócić uwagę jest to jakie zasoby są potrzebne do działania aplikacji. Ilość pamięci potrzebnej do zainstalowania aplikacji. Gdy wystąpi brak miejsca w pierwszej kolejności usuwane będą te aplikacji, których wielkość jest nieproporcjonalna do zajmowanej wielkości. Zużycie baterii czyli pobór mocy podobnie jak zajętość pamięci może być przyczyną usunięcia aplikacji. Aplikacja mobilna, która działając w tle zużywa niewspółmiernie dużo baterii może być w pierwszej kolejności usunięta z telefonu. Ostatnim parametrem, który może mieć wpływ jest zużycie transferu internetowego, a szczególnie w opcji danych pobieranych przez sieć komórkową.